انصارحزب الله گرگان

مذهبی،فرهنگی و سیاسی/نثار روح مطهر امام و شهدا صلوات

انصارحزب الله گرگان

مذهبی،فرهنگی و سیاسی/نثار روح مطهر امام و شهدا صلوات

دغدغه‌های فرهنگی

وزیر ارشاد خواسته یا ناخواسته، عملکرد خطرناکی را در جامعه مطرح می کنند. ایشان می خواهند طوری القا کنند که آنچه مقام معظم رهبری می ‌فرمایند، فقط دغدغه های ایشان است.

  



دکترصحرایی: آقای وزیر رهبری از شما سخنرانی مجدد نخواستند؛ کار خواستند
گروه فرهنگی مشرق - رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیرشان با اعضای مجلس خبرگان،  نکات حساس و قابل تاملی را در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، بین‌المللی و البته فرهنگی مطرح کردند که  نشان از نارضایتی و نگرانی ایشان دارد. بخش از فرمایشات ایشان درباره موضوعات فرهنگی و خطاب به مسؤولان بلند پایه نظام جمهوری اسلامی ایران به شرح زیر است:

*واقعیت آن است که انقلاب اسلامی ایران برخلاف انقلاب‌های معمول در دنیا، با وجود گذشت بیش از سه دهه از پیروزی آن، همچنان سرزنده و شاداب است و از اسلام و استقلال و ایستادگی ملی و توسعه درون زا و عدالت سخن می گوید و برای این اهداف بزرگ، تلاش می کند.
*شأن نسل جوان کنونی انقلاب، بالاتر از جوان نسل اول انقلاب است زیرا جوان امروز با وجود آنکه پیروزی انقلاب و مسائل بعد از آن را ندیده و در معرض انواع آسیب های ناشی از فضای مجازی و ماهواره ها نیز قرار دارد اما متدین است و پای انقلاب ایستاده است.

* من هم از مسائل فرهنگی نگرانم و در این نگرانی نمایندگان محترم خبرگان سهیم هستم. دولت محترم باید به این موضوع توجه کند و مسئولان فرهنگی نیز باید توجه داشته باشند که چه می کنند، زیرا در مسائل فرهنگی نمیتوان بی ملاحظه‌گی کرد.

*مسئله فرهنگ مهم است زیرا اساس ایستادگی و حرکت نظام اسلامی، مبتنی بر حفظ فرهنگ اسلامی و انقلابی و تقویت جریان فرهنگی مؤمن و انقلابی است. واقعاً همه باید قدر جوانان مؤمن و انقلابی را بدانند زیرا همین جوانان هستند که در روز خطر، سینه سپر می کنند.

*کسانیکه به این جوانان با بدبینی نگاه می کنند و تلاش دارند آنها را منزوی کنند، به انقلاب و کشور خدمت نمی کنند.البته این جوانان مؤمن و انقلابی هیچگاه منزوی نخواهند شد.  مطالبی که گفته شد باید بصورت گفتمان و باور عمومی درآید که لازمه آن هم تبیین منطقی و عالمانه این مسائل، به دور از زیاده روی های گوناگون و با زبان خوش است.

در همین زمینه نقطه نظرات دکتر محمدطیب صحرایی محقق، پژوهشگر مسائل سیاسی و فرهنگی و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) را جویا شدیم. وی در ابتدا با ضروری خواندن طرح چنین مباحثی از سوی رهبر معظم انقلاب اظهار داشت:‌ فرمایشات رهبر انقلاب به عنوان مجموعه سیاست گذاری مبنایی برای کشور، مخاطبان مختلفی را مقابل خودش دارد و فکر می کنم قدم اول برای فهم بهتر فرمایشات،‌ پیگیری آن در اتاق فکر و فرمان فرهنگی جمهوری اسلامی یعنی شورای عالی انقلاب فرهنگی است که به شدت نیازمند به تقویت و بازنگری است.

وی در ادامه می گوید: شورای عالی انقلاب فرهنگی در طول زمان به یک مجموعه فرهنگی بدل شده و از جایگاه اتاق فکر به قدری فاصله گرفته است. در واقع روی مجموعه دانشگاه ها و روسای دانشگاه ها متمرکز شده و  در دولت جدید هم، تحت‌الشعاع عملکرد وزیر علوم قرار می‌گیرد. یعنی آن عملکرد حاشیه‌ای هم که وجود داشت، از شورای عالی انقلاب فرهنگی گرفته می شود. به نظرم اولین نقطه، فهم این مهم توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی است و مسئله بعدی، جدیت این شورا در امر در اثرگذاری است.
 
استاد برجسته دانشگاه تصریح کرد: یکی از آفت هایی که مجموعه مسئولین نسبت به این فرمایشات و مشابهات آن دارند، این است که در یک فاصله کوتاه بعد از سخنان رهبر انقلاب، بسیار پرطمطراق حرف های آتشین می زنند و به نوعی اثرگذاری مبنایی فرمایشات معظم له را تحت شعاع قرار می دهند. یعنی رئیس جمهور و وزیر ارشاد به سرعت بیانیه می دهند و اعلام همراهی می کنند، اما باز هم، کار خودشان را انجام می دهند.

مقام معظم رهبری نیازی به لبیک ظاهری ندارند. اینها دستورالعمل‌هایی است که باید اجرا شوند نه اینکه مقام معظم رهبری بگویند، این افراد هم جواب بدهند یا اعلام همراهی کنند. آنچه وزیر ارشاد باید انجام دهد، عمل است نه گفتگو و بیانیه، آقای وزیر ارشاد! مقام معظم رهبری از شما سخنرانی مجدد نخواستند. ایشان از شما کار خواستند.
آقای وزیر، افتتاحیه و اختتامیه فیلم و موسیقی فجر را دریابید که در آن از امثال فردین و وثوق حمایت کرده و الگودهی می کنند، روزنامه هایی را دریابید که مشابه نوشته های ضد قرانی آنها را در روزنامه های امارتی هم نمی توان دید!

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر شناسایی عوامل و عناصر مخرب فرهنگی در دولت می گوید: متاسفانه بعضی از ساختارهای بیمار در جمهوری اسلامی ضربه هایی می زنند که خیلی از افراد نمی توانند این ضربه ها را بزنند، در سطوح مختلفی که وزارت ارشاد متولی آنها است مثل حوزه نشر، سینما و فضای مجازی و ... بعضی از ساختارها فاسد است که در این ساختارها، افراد مفسد اجازه حضور پیدا کردند، یعنی ما با یک مشکل جدی مواجه‌ایم.

دکتر صحرایی افزود: نکته‌ای که نباید مورد غفلت قرار بگیرد این است که وقتی مقام معظم رهبری فرمایشی را ابلاغ می‌کنند، مسئولان سریع به دنبال آن هستند که سهم خودشان در یک گفتگو بیان کنند و توپ را در زمین دیگری بیاندازند. مثلا آقای رئیس جمهور می گوید: بخشی از نهادهای فرهنگی به دست کسانی است که مستقیما زیر نظر دولت نیستند؛ در حالی که همین حالا در مجموعه ای که زیر نظر دولت است، مشکلات و آسیب های فراوان دارند. وقتی بخش های زیرنظر دولت به درستی عمل نمی کنند، اگر نهادهای دیگر را هم در اختیار دولت قرار دهیم، همین شرایط نامطلوب رخ می دهد! یعنی همین بلایی که در وزارت ارشاد بر سر قسمت های فرهنگی می آوریم، سر باقی قسمت ها هم خواهد آمد.


این فعال فرهنگی در ادامه گفت: این بدان معنا نیست که قسمت های دیگر کار خودشان را به درستی انجام می دهند. سازمان تبلیغات، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، صدا و سیما و همه مسئولین هر کدام باید بیایند و سهم خودشان را به طور جدی ایفا کنند. تا وقتی یک اتاق فکر فرهنگی نداشته باشیم اثر گذاران فرهنگی هرکدام با سلیقه و خط و خطوط فکری خودشان، راه را ادامه خواهند داد. به قول یکی از نویسندگان مطرح در حوزه فرهنگ، آنچه که الان در فضای فرهنگی کشور دارد اتفاق می افتد، بازتاب اثر گذاران فرهنگی ما است، یعنی آنچه که در سینما تجربه می کنیم، محصول جهت دهی و خط دهی افرادی است که خاطرات زندگی شان را در غالب آنچه که در جامعه نیست، قرار می دهند، همین معضل در نشریات و جاهای دیگر هم وجود دارد.


وی با اشاره به بخش از فرمایشات رهبر انقلاب پیرامون بها دادن به نسل جوان افزود: مقام معظم رهبری می فرمایند کسانی که الان تریبون دارند، تریبون را در اختیار جوان‌ترهایی که می توانند اثرگذار باشند، بگذارند. در بخش‌های مختلف فرهنگی جوانانی هستند که مدافع نگاه انقلابی و زندگی مردم هستند اما با عناوین مختلف، کنار گذاشته می شوند. متأسفانه یک عده متولی فرهنگ و متولی سینما، زندگی سیاه و آلوده خودشان را در غالب جامعه به خورد مخاطبان می دهند، این آن چیزی است که به نظر من باید خلیی جدی تحلیلش کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق تصریح کرد: ما نسلی از شاعران توانمند و دغدغه‌مند و جوان را در کشور داریم ولی در حال حاضر، تربیون شعر در جمهوری اسلامی، در اختیار عده ای است که کرسی‌دار شعر در کشور هستند و جایی برای تنفس گروه‌های جدید نیست.

در فضای تولیدات فرهنگی هم، همینطور است. در یک کلام باید گفت فضای فرهنگی کشور ما نیاز به یک پوست اندازی دارد. متاسفانه دولت یازدهم به سراغ کسانی رفته که سال ها قبل و در دهه شصت دولت را در اختیار داشتند و این چیزی است که آفت برای فرهنگ کشور محسوب می شود.

دکتر صحرایی در پایان افزود: وزیر ارشاد خواسته یا ناخواسته، عملکرد خطرناکی را در جامعه مطرح می کنند. ایشان می خواهند طوری القا کنند که آنچه مقام معظم رهبری می ‌فرمایند، فقط دغدغه های ایشان است. مثلا می گویند باید به دغدغه های مقام معظم رهبری رسیدگی شود. این فرمایشات معظم له دغدغه شخصی ایشان نیست که وزارتی‌ها مدام می‌گویند باید دغدغه های مقام معظم رهبری را ملاحظه کرد ! اینها دغدغه‌های نظام جمهوری اسلامی و عامه مردم است. اینها تفکرات مبنایی انقلاب است!‌ امیدواریم اینگونه برخوردها از روی نادانی و جهل باشد و نه از روی تزویر.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد